از عوامل کلیدی موفقیت تا حلقه های کلیدی موفقیت

شاید پیش از این عبارت عوامل کلیدی موفقیت را در دروس دانشگاهی و مکالمات مدیریتی در سازمان شنیده باشیم. اما در این مطلب مفهوم حلقه های کلیدی موفقیت (به عنوان یکی از مفاهیم تفکر سیستمی و تحلیل دینامیک های سیستم) را معرفی کنیم که به نظر در محیط پیچیده کسب و کار امروزی اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

بسیاری از ما با چنین پدیده‌ای آشنا هستیم: کمپانی برنامه جدیدی را تدارک می‌بیند و هر دپارتمان باید برنامه‌های خودش را برای به موفقیت رساندن این حرکت اعلام کند. در این حالت کار را با طوفان فکری برای فراهم کردن لیستی از عوامل کلیدی موفقیت (Key Success Factors: KSFs) شروع می‌کنیم؛ که به نظرمان برای اجرایی کردن برنامه جدید حیاتی هستند (تصویر زیر رویکرد سنتی عوامل کلیدی موفقتی را نشان می‌دهد).

سپس این عوامل را اولویت‌بندی نموده و هر یک را به تیمی اختصاص می‌دهیم. تیم نیز مسئول خواهد بود تا آن عامل کلیدی موفقیت را به یک سطح هدف‌گذاری شده برساند. پس هر تیم مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز را برای رسیدن به هدف شناسایی نموده و سپس کار را برای رسیدن به آن شروع می‌کند. وقتی که عامل کلیدی به هدف رسید، تیم اعلام پیروزی می‌کند و به دنبال عامل بعدی در لیست می‌رود. با این وجود برنامه اصلی در رسیدن به اهداف کلی‌اش ناکام می‌ماند.

تناقض عوامل کلیدی موفقیت

بشتر ما در مواجهه با یک موضوع بزرگ و پیچیده آن را به اجزاء کوچکتر و قابل مدیریت‌تر تقسیم می‌کنیم. با تمرکز بر وجوه محدود مسئله در هر زمان، بعضا در بهبود اجزاء موفق می‌شویم؛ اما در حل مسئله به طور کلی، شکست می‌خوریم. در طولانی مدت، این رویکرد منابعی که می‌توانستیم صرف نگاه به موضوع با دید سیستمی بکنیم نیز هدر می‌دهد.

می‌توانیم در ادبیات پزشکی نیز شواهد کافی برای محدود بودن رویکرد عامل محور پیدا کنیم. برای مثال در سوئد، محققین تلاش کردند ریسک مشکلات قلبی عروقی را در 3،490 نفر از مدیران ارشد کسب و کار کاهش دهند.

پس از 5 سال مداخله و 11 سال پیگیری، با اینکه این ریسک به میزان 46 درصد کاسته شده بود، نرخ مرگ و میر آن‌ها بالاتر از گروه کنترل قرار داشت. تحقیقی مشابه در امریکا نیز نتایج تقریبا یکسانی داشت.

اگر نتایج چنین تحقیقاتی حیاتی نبودن احتمالا آن‌ها را نادیده می‌گرفتیم. حقیقت تلخ این است که این نتایج احتمالا بازتاب دهنده بسیاری از تلاش‌های ما هستند؛ نه تنها در سلامتی بلکه در تمامی جنبه‌های سازمانی ما. علی‌رغم اینکه زمان و منابع خود را روی بهبود عوامل تکی متمرکز می‌کنیم، از این موضوع غافلیم که سلامت بیشتر افراد (و بیشتر سیستم‌ها) به طور گسترده توسط روابط بین حلقه‌های حیاتی، تعیین می‌شود. این جمله:” عمل موفقیت آمیز بود، اما بیمار فوت کرد.” خلاصه کننده تمامی تله‌ها در رویکرد عامل محور به سیستم‌های پیچیده است.

فرای عوامل، تا حلقه های کلیدی موفقیت

برای خلق موفقیت ماندگار، باید رویکرد عامل محور خود را توسعه داده و روابطی را بین این عوامل شناسایی کنیم که باعث پویایی‌های سیستم می‌شوند (به طور خلاصه: حلقه‌ها کلیدی موفقیت را شناسایی کنیم). وقتی رویکردی سیستمی داریم، متوجه می‌شویم که کوچکترین واحدهای معنی‌دار تحلیل، حلقه‌ها هستند نه عوامل تکی. و ما تا شناسایی حلقه یا حلقه‌های حیاتی که هر عامل در آن درگیر است، هیچ اقدامی را روی آن عملی نمی‌کنیم.

حال تصور کنید همان مسئولیت‌ها از طرف سازمان به شما داده شده باشد (شکل زیر را ببینید). به همان طریق شروع می‌کنیم، عوامل کلیدی موفقیت را با طوفان فکری استخراج کرده و سپس اولویت‌بندی می‌کنیم (گام 1). اما به جای شروع عمل با دادن مسئولیت هر عامل به تیم‌ها، هر یک از عوامل با اولویت بالا را در نظر گرفته و حداقل یک حلقه تقویت‌شونده را پیدا می‌کنیم که باعث می‌شود آن عامل بدون سرمایه‌گذاری خارجی مداوم، خود را حفظ کند (گام 2 و 3).

سپس همه حلقه‌ها را در یک نمودار یکپارچه می‌کنیم. که در آن حلقه‌ها با عوامل مشترکی که دارند به هم متصل می‌شوند (مثلا B , D در گام 4). پس از آن به کل نمودار نگاه کرده و تصمیم می‌گیریم سرمایه‌گذاری‌ها را کجا انجام دهیم که موفقیت کل سیستم را پشتیبانی کند (گام 5).

تنها پس از توسعه فهمی کافی از سیستم می‌توانیم حلقه‌های موفقیت مشخص را به تیم‌ها اختصاص دهیم. سپس هر تیم با سایر تیم‌هایی که حلقه‌اش به حلقه او وصل است، همکاری نزدیکی خواهد داشت (گام 6).

بیایید نگاهی به یک مثال شده از رویکرد حلقه های کلیدی موفقیت بیاندازیم. فرض کنید می‌خواهیم سرمایه‌گذاری جدید در کسب و کار خود انجام دهیم (شکل “حلقه‌های موفقیت در سرمایه‌گذاری جدید” را ببینید). کار را با طوفان فکری درباره عوامل کلیدی موفقیتی شروع می‌کنیم که باور داریم برای موفقیت ما مهم هستند. مثل تعداد محصولات جدید، افراد با مهارت، سود و توانایی پاسخگویی به نیاز مشتریان (گام 1).

سپس روی اولین عامل تمرکز کرده و سعی می‌کنیم حلقه‌ای کلیدی را شناسایی کنیم که آن را خود تقویت نگه می‌دارد. می‌توانیم بپرسیم “یک افزایش در تعداد محصولات جدید، باعث چه چیزی می‌شود؟” یا “یکی از عوامل مهم در رشد تعداد محصولات جدید، چه چیزی خواهد بود؟”

سوال اول ما را به پایین دست جریان پیکان‌ها به “درآمد” روانه می‌کند. اما سوال دوم ما را به سمت بالا دست و “جذب” می‌برد. در هر دو مسیر به دنبال ایجاد حلقه‌ای تقویت‌شونده به دور عامل اولیه هستیم (گام 2). سپس فرآیند را با عوامل باقی‌مانده ادامه می‌دهیم (گام 3).

پس اینکه برای هر عامل کلیدی موفقیت یک حلقه درست کردیم، به دنبال متغیرهای مشترک در هر حلقه می‌گردیم. در این مثال حلقه‌های R1 و R2 می‌توانند به وسیله “درآمد” و “تعداد محصولات جدید” به یکدیگر متصل شوند (گام 4).

وقتی نموداری داریم که اتصالات کلیدی را به تصویر کشیده است، می‌توانیم بهترین محل‌ها را برای سرمایه‌گذاری‌هایی با بیشترین توان اهرمی پیدا کنیم (گام 5). حال دیگر آماده‌ایم هر تیم را مسئول تمرکز بر هر یک از حلقه‌ها کنیم؛ آن هم با تلاشی مشترک که در آن هر تیم متوجه حضور حلقه‌ی خود در میان سیستمی بزرگتر، باشد (گام 6).

مزایای حلقه های کلیدی موفقیت

حرکت از عوامل کلیدی موقیت به حلقه‌های کلیدی موفقت مزایای بسیاری را پیش روی ما می‌گذارد.

  1. بخاطر اینکه رویکرد حلقه‌ای شما را به مجموعه وسیع‌تری از متغیرها متصل می‌کند، ریسک تمرکز روی عوامل اشتباه را کم می‌کنید. حتی اگر در ابتدا عوامل اشتباهی را در نظر گرفته باشید، فرآیند رسم حلقه‌ها احتمال اینکه مهمترین حلقه‌ها را اضافه کنید، افزایش می‌دهد.
  2. همچنین شناسایی حلقه‌ها، رقابت بر سر منابع محدود را کاهش می‌دهد. وقتی هر کسی قادر به دیدن روابط بینابینی است، تیم‌ها به احتمال کمتری بدون توجه به سایرین عوامل در دست خود را مهم جلوه می‌دهند.
  3. حلقه‌ها همچنین تصویری شفاف‌تری از این ارائه می‌دهند که چطور سرمایه گذاری در عامل می‌تواند تاثیر مثبت روی سایر عوامل داشته باشد.
  4. در نهایت بجای گیر افتادن در سندروم “آماده، آتش، هدف” که بسیاری از سازمان‌ها تجربه می‌کنند، تاکید بر حلقه‌های کلیدی موفقیت می‌تواند رویکرد “آماده، هدف، آتش” به شما دهد.

 

سایر مطالب تحلیل دینامیک‌های سیستم:

  1. نمودارهای علت و معلولی: سیستم بر روی کاغذ
  2. علیت در مقابل همبستگی: بستنی عامل ارتکاب قتل
  3. تعیین قطبیت رابطه: بازخورهای مثبت و منفی
  4.  نامگذاری حلقه های علیت: جلوگیری از جنگ سازمانی
  5. نامگذاری متغیرهای نمودار علیت
  6. تاخیر در سیستم: بنزین با قیمت بالا یا پایین؟!
  7. دینامیک‌های سیستم و آموزگاران مدارس
    1. آموزش دانش‌آموز محور
    2. طبیعت سیستم‌ها
    3. اشتباهات سیستمی
    4. مدل‌ها در همه جا
    5. مدل‌های کامپیوتری
    6. منابع اطلاعاتی و فراگیری مدل‌ها
    7. ساختارهای عمومی و معادلات دیفرانسیل
    8. مرور مقاله آموزش دینامیک‌ها سیستم در مدارس – جی فارستر
  8. معرفی دوره خودآموز دینامیک‌های سیستم: دانشگاه MIT
  9. شبیه ساز پرواز مدیریتی
  10. مدل کردن متغیرهای نرم
  11. از ابزارهای حسابداری تا مدل های دینامیک سیستم
  12. چه زمانی شبیه سازی دینامیک سیستم انجام دهیم؟
  13. از عوامل کلیدی موفقیت تا حلقه های کلیدی موفقیت
  14. از حلقه های علت و معلولی تا مدل کامپیوتری سیستم – 1
  15. از نمودار علت و معلولی تا مدل های کامپیوتری سیستم – 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *