نردبان استنتاج: چطور به کمک این مدل از سوء برداشت جلوگیری کنیم؟

نحوه اقدام کردن ما بستگی به فهم ما از موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم دارد. این فهم معمولا برای خودمان بدیهی به نظر می‌رسد، گویی خود موقعیت آن را به ما داده است. اما افراد می‌توانند بسته به وجوهی که از موقعیت می‌بینند و نحوه تفسیر آنچه در حال رخ دادن است، به فهم‌های متفاوتی برسند. نردبان استنتاج مدلی از گام‌هایی است که استفاده می‌کنیم تا نسبت به شرایط شهود پیدا کنیم و دست به اقدام بزنیم. درواقع کمک می‌کند درباره تفکر خود فکر کنیم و تفکر خود را با دیگران هماهنگ سازیم.

داده‌های در دسترس

تمامی داده‌هایی که به صورت مستفیم قابل مشاهده هستند و در زندگی روزمره ما را احاطه کرده‌اند را شامل می‌شود. مانند:

  1. گفته‌های افراد
  2. لحن صدا
  3. حرکات بدن
  4. نتایج آماری از یک تحقیق بازاریابی
  5. گزارش‌های مالی و حسابداری
  6. و …

مثال: رامین اینطور به پیشنهاد شما پاسخ می‌دهد که گفت و گو را لحظه‌ای قطع کرده و سپس می‌گوید: این رویکردی منطقی به نظر می‌رسد.

انتخاب داده‌ها

از آن جایی که نمی‌توانیم به تمام داده‌های در دسترس توجه کنیم، گاهی انتخابی آگاهانه انجام می‌دهیم که کدام داده را حذف کنیم و کدام یک را نگه داریم. با این حال بیشتر مواقع این انتخاب داده‌ها به صورت ناخداگاه انجام می‌شود.

مثال: می‌بیند که رامین متوقف شد و سپس پیشنهاد را به عنوان رویکردی منطقی توصیف کرد.

داده‌های نقل شده

وقتی داده انتخاب شده مربوط به تعاملات انسانی می‌شود (زبان مکالمه، ارتباطات نوشتاری و زبان بدن) ما آن چه فرد می‌گوید یا انجام می‌دهد را وارد کلمات (ناگفته) خود می‌کنیم. این انتفال حین گوش دادن ما اتفاق می‌افتد و برای نحوه تفسیر ما از اقدامات افراد، چیزی بنیادین است.

مثال: به خود می‌گویید رامین می‌گوید پیشنهاد من مشکلی دارد. در عین حال که منطقی است، احساسات درگیر در ماجرا را هدف قرار نمی‌دهد.

نام‌گذاری روی اتفاقی که در حال رخ دادن است

گام نام‌گذاری فرآیند تفسیر را با توصیف آنچه در حال رخ دادن است به کمک متعلق کردن آن به یک دسته‌بندی عمومی‌تر، ادامه می‌دهد.

مثال: شما اقدامات رامین را به عنوان شک داشتن درباره پیشنهاد شما و پوشاندن این شک، توصیف می‌کنید.

توصیف/ارزیابی آنچه در حال رخ دادن است

بعد از نام‌گذاری روی آنچه در حال رخ دادن است، توضیح می‌دهیم که چرا رخ می‌دهد، آن هم با تکیه بر مجموعه‌ای از تئوری‌های علیت خود. همچنین ممکن است بر اساس سیستم ارزشی خود، ارزیابی کنیم که خوب است یا بد.

مثال: این ارزیابی را می‌کنیم که رامین با تعارض راحت نیست و به طور مودبانه‌ای مانع ما می‌شود که بخواهیم بیش از این به او کمک کنیم.

تصمیم بر اینکه چکار کنیم

بر مبنای نحوه توضیف و/یا ارزیابی آنچه در حال رخ دادن است، و ترسیم اقداماتی که به نظرمان رسیده است، تصمیم می‌گیریم که چه کاری انجام دهیم.

مثال: تصمیم می‌گیرید پیشنهاد دیگری ندهید.

چرخه انعکاسی

فرضیات، ارزش‌ها و باورهایمان روی انتخاب داده، تفسیر آنچه در حال رخ دادن است و تصمیم برای اینکه چکار کنیم، تاثیر می‌گذارند. سپس تفسیر و تصمیمات ما بازخوردی که دهند که (معمولا) باعث تقویت فرضیات، ارزش‌ها و باورهای ما می‌شود. ما بر اساس استنتاج‌های خود اقدام می‌کنیم، و اقداماتمان روی داده‌های در دسترس اثر می‌گذارد.

بنابراین راه‌های ما برای فهمیدن و عمل کردن در دنیا سیستمی خودتقویت‌کننده ایجاد می‌کند، که ما را نسبت به راه‌های جایگزین فهمیدن ایزوله خواهد کرد.

استفاده از نردبان:

تاثیر پرش به بالای نردبان

  • نتیجه‌گیری‌های ما برای خودمان بدیهی هستند.
  • افرد می‌توانند به نتیجه‌های متفاوتی برسند و می‌رسند. وقتی هر یک نتیجه‌گیری خود را بدیهی می‌بیند، نیازی به این نمی‌بینند که توضیح دهند چطور به آن رسیده‌اند.
  • اشتباه بودن نتیجه‌گیری‌های سایرین در نظر افراد بدیهی است. و دلایلی را ابداع می‌کنند که نشان دهند آنچه دیگران می‌گویند به طور واضحی غلط است.
  • وقتی مردم با هم مخالف هستند، معمولا نتیجه‌گیری‌های خود را از بالای نردبان خودشان به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. همین باعث سخت‌تر شدن حل اختلافات و یادگیری از دیگران می‌شود.

راهنمایی‌های عمومی

  • نتیجه‌گیری‌های خود را به عنوان نتایجی ببینید که بر اساس استنتاج‌های خودتان حاصل شده‌اند، نه به عنوان حقایقی بر مبنای شواهد.
  • در نظر بگیرید که تفسیرهای شما هم می‌تواند اختلاف و خطاهایی داشته باشد که نسبت به آن آگاهی ندارید.
  • از مثال‌هایی استفاده کنید تا داده‌هایی را که شما را به این نتیجه‌گیری رسانده، نمایش دهید.
  • معانی که از گفته دیگران برداشت می‌کنید بلند بگویید، تا بررسی کنید که آیا درست متوجه شده‌اید یا خیر.
  • گام‌هایی را در تفکر خود توضیح دهید که  باعث شده است، از داده‌های انتخابی  و معانی برداشت شده به این نتایج برسید.
  • از دیگران بپرسید که آیا نحوه تفسیر کردن متفاوتی برای داده‌ها دارند یا در در تفکر شما نقصی می‌بینند یا خیر.
  • در نظر بگیرید دیگران ممکن است به نتیجه‌گیری متفاوتی برسند زیرا نردبان استنتاج خود را دارند، با منطقی که برای خودشان قابل قبول است.
  • از سایرین درباره داده‌های انتخابی معانی برداشت شده‌شان بپرسید.
  • از افراد دیگر بخواهید گام‌های خود هنگام تفکر را توضیح دهند.

 

سایر مطالب تفکر سیستمی:

  1. در سیستم پیچیده دینامیک بال پروانه طوفان به پا می‌کند
  2. هر سیستم یک مجموعه است و نه بالعکس
  3. هدف، روح نا پیدای سیستم
  4. مراقب کوه یخ سیستم‌ها باشیم
  5. دشمن را ملاقات کردیم : خود ما! (قسمت اول)
  6. دشمن را ملاقات کردیم : خود ما! (قسمت دوم)
  7. مثال‌هایی از مقاومت در برابر سیاست
  8. مقاومت علی سیاست: اشکال در سیستم یا سیاست؟
  9. بازخور (فیدبک): دستان پشت پرده سیستم‌ها
  10. وبسایت‌هایی برای مطالعه تفکر سیستمی
  11. تفکر سیستمی: یک جهان‌بینی عملیاتی (قسمت اول)
  12. تفکر سیستمی: یک جهان‌بینی عملیاتی (قسمت دوم)
  13. تفکر در زمینه‌ی تفکر سیستمی: چطور می توانیم راحت تر به آن تجهیز شویم؟
  14. 7 مهارت اساسی اندیشیدن (ابزارهای تفکر سیستمی)
  15. تفکر سیستمی: چه چیزی؟ چرا؟ چه زمانی؟ کجا؟ وچطور؟
  16. تفکر سیستمی: نیاز رهبران برای رشد پایدار کسب و کار
  17. معرفی چند کتاب تفکر سیستمی
  18. مربی‌گری و تسهیل تفکر سیستمی در سازمان
  19. 6 گام سیستمی اندیشیدن در عمل
  20. چطور ساختار سیستمی را ببینیم؟
  21. تفکر دینامیک (پویا) چیست؟
  22. ماتریس استقرار چشم انداز: چارچوبی برای تغییرات بزرگ
  23. از تفکر رویداد محور تا تفکر سیستمی
  24. کلیپ تفکر سیستمی
  25. مدل ذهنی چیست؟
  26. مدل های ذهنی و مدل‌سازی دینامیک سیستم ها
  27. معرفی سه ابزار تفکر سیستمی تحت وب
  28. مسئولیت پذیری سازمانی : چطور جلوی یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های سازمانمان را بگیریم؟
  29. سطوح مسئولیت پذیری سازمانی : درمانی برای پدیده‌ای خطرناک در سازمان
  30. تئوری‌پردازی برای خلق حلقه های علت و معلولی
  31. استفاده از نمودارهای حلقه علیت برای شفاف کردن مدل ذهنی
  32. شناسایی تاخیر ؛ چطور در سازمان در فرصت کمتر کار بیشتری انجام دهیم
  33. چرا معضل ترافیک کلانشهرها ساخت اتوبان و بزرگراه نیست؟
  34. معرفی تفکر سیستمی به سازمان ؛ چطور دیگران را با خود همراه کنیم؟
  35. عشق در تفکر سیستمی [ویدئو]: مثالی عملی در زندگی روزانه
  36. تفکر سیستمی و سازمان ناب : چطور تویوتا نوسانات بازار را در خود حل کرد
  37. تفکر سیستمی و چاقی : چرا گرسنگی راه لاغر شدن نیست؟
  38. تفکر سیستمی و اضافه وزن (2): سیستم بدن را بشناسیم و لاغر شویم
  39. نقطه اهرمی چیست؟ 12 نوع آن از دید تفکر سیستمی
  40. نقاط اهرمی در سیستم‌ها (1): معرفی سه نمونه آن
  41. نردبان استنتاج: چطور به کمک این مدل از سوء برداشت جلوگیری کنیم؟
  42. سطوح فهم از دید تفکر سیستمی: رویداد، الگو، ساختار و چشم‌انداز
  43. زبان تفکر سیستمی: چطور با تغییر زبان دنیا را واقعی‌تر ببینیم؟
  44. حلقه های علت و معلولی: سنگ بناهای سیستم‌های دینامیکی
  45. حلقه های علیت تا دیاگرام گرافیکی عملکرد : ابزار قدرتمند تفکر سیستمی
  46. تفکر سیستمی با راسل ایکاف [ویدئو]
  47. سیستم‌ها با راسل ایکاف [ویدئو]: چرا نظام سلامت و آموزش به ما ضرر می‌زنند؟
  48. تفکر ساختارمند : گله گاو شیرده و تیم فروش چه شباهتی به هم دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *